Realizacja

Realizacja
http://pisanie-prac24h.pl

Szerokość marginesów (10)

Szerokość marginesów pracy promocyjnej 

     Informacje na temat oczekiwanej szerokości marginesów pracy promocyjnej są uwzględnione w wytycznych edytorskich obowiązujących na konkretnej Uczelni. Standardowa szerokość marginesów to 2,5 cm (za wyjątkiem marginesu lewego – ze względu na oprawę pracy), który jest nieco szerszy, najczęściej wynosi od 3 do 3,5 cm.
 
     Warto szerokość marginesów ustawić przed rozpoczęciem składania tekstu. W sytuacji zmiany ich położenia po zredagowaniu tekstu całości pracy, dochodzi do przesunięć wszelkich elementów graficznych i np. dezaktualizacji numerów stron w spisach elementów graficznych pracy (rysunki, tabele, wykresy, grafy). Co więcej, zmiana szerokości marginesu powoduje, że znaki w wierszach również zmieniają swoje położenie (np. wyrazy jednoliterowe na końcu wierszy typu „a”, „i”, „w”).

     Szerokość marginesu powinna być adekwatna do objętości pracy. Margines 3,5 cm jest właściwy dla prac o objętości do około 250 stron. Jest to szczególnie istotne w przypadku prac magisterskich, czy doktorskich, których objętość jest znaczna. Przykładowo, w odniesieniu do prac doktorskich przekraczających 300 stron, lewy margines powinien wynosić co najmniej 4 cm (prace magisterskie raczej takich objętości nie „osiągają”).


     Przy zmianie orientacji strony (z pionowej na poziomą) należy pamiętać o zmianie szerokości marginesów. W przypadku orientacji poziomej strony, Word odczytuje margines lewy (na oprawę) o szerokości 3,5 cm (z orientacji pionowej), jak margines dolny. W związku z tym, należy zmienić szerokość marginesu górnego w stronie o orientacji poziomej. Służy do tego opcja podziału tekstu na sekcje. Więcej na ten temat we wpisie 11, lipiec 2013.