Na co zwraca uwagę recenzent?
Aspekt edytorski
Warto
zadbać o to, aby tekst pracy promocyjnej był dobrze sformatowany. Recenzenci
„esteci” chętnie korzystają z prostej opcji jaką oferuje edytor Word,
mianowicie „Pokaż wszystko”. Pozwala ona na „ujawnienie” znaczników akapitu i
innych ukrytych symboli formatowania.
Poniżej zestawiamy najczęstsze
błędy z jakimi spotykamy się podczas wykonywania korekty edytorskiej:
1. Brak wyjustowania tekstu do obu marginesów. Tekst
wyrównany do lewego marginesu wygląda źle. Żeby sobie ułatwić pracę z tekstem,
proponujemy przed rozpoczęciem pisania, dostosować styl „Normalny” i zaznaczyć w
nim opcję justowania. Zarówno tekst podstawowy, jak i tekst przypisów będzie
wyrównany do obu marginesów w całym dokumencie.
2. Pozostawione na końcu wierszy tzw. „bękarty” i
„wdowy”. Wiersz nie może kończyć się spójnikiem, np. „i”. Jest to poważny błąd
łamania tekstu. Tego rodzaju „literówki” należy przenosić do wiersza kolejnego
przy wykorzystaniu twardej spacji, nie entera. Zastosowanie entera powoduje
„rozjeżdżanie się” tekstu. Twardą spację wstawiamy przy wykorzystaniu symbolu
("Wstaw", "Symbol", "Więcej symboli", "Znaki specjalne", "Spacja nierozdzielająca" lub
wykorzystując kombinację Ctrl+Shift+Odstęp).
3. Brak automatycznych spisów: spis treści; spis
rysunków, tabel, wykresów.
4. Niepotrzebne odstępy przed i po akapicie. W
wyniku ich zastosowania, miedzy nagłówkami i tekstem głównym tworzą się
„przerwy”, które również wpływają na estetykę całego tekstu. Na początku pracy warto
w stylu "Normalnym", w opcji "Akapit" odznaczyć tę funkcję.
5. Nieproporcjonalna struktura tekstu. Gdy praca
promocyjna ma charakter teoretyczno-badawczy, należy zadbać o to, aby część
teoretyczna nie była obszerniejsza od części badawczej. Obie powinny być w
miarę proporcjonalne, a najlepiej, gdy część empiryczna jest bardziej
wyczerpująca, aniżeli część teoretyczna. Również objętość podrozdziałów powinna być w miarę proporcjonalna, z
odchyleniem +/- 2,3 strony.
6. Brak jednolitej czcionki, szczególnie w
przypadku tekstów, gdzie głównym źródłem informacji pozostaje Internet. Ważnym
jest, żeby stosować tożsamą czcionkę w obrębie całej pracy (nagłówki, tekst
główny, przypisy, aneksy).
7. Nieprawidłowo podzielone tabele. Niejednokrotnie
jest tak, że tabela z danymi rozciąga się na dwie, a nawet trzy strony. Dlatego
też, warto ponumerować wiersze i kolumny (w poziomie i w pionie). Tabelę dzieli
się poprzez wykorzystanie opcji
zlokalizowanej w edytorze Word w zakładce „Narzędzia tabel”, „Układ”,
„Scalanie”, „Podziel tabelę”.
8. Przesuwanie tekstu na kolejną stronę przy
wykorzystaniu entera, co w konsekwencji powoduje, że tekst przy każdym kolejnym otworzeniu pliku z pracą
znajduje się w innym miejscu, tj. nie jest osadzony. Do przenoszenia tekstu na
kolejną stronę należy używać opcji „Podziału strony” znajdującej się w edytorze
Word w zakładce „Wstawianie”.
9. Brak akapitów lub wykorzystywanie do tworzenia
akapitów tabulatora. Podstawowy akapit (wcięcie) należy dostosować w stylu
"Normalnym" przed rozpoczęciem pracy nad tekstem. Najczęściej wcięcie specjalne
wynosi 1,25 cm.
Stosując
się do powyższych wytycznych, tekst na „pierwszy
rzut oka” zostanie uznany za sformatowany na poziomie zadowalającym.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Wpis jest ciekawy? Prosimy o kilka słów komentarza....