Na co zwraca uwagę recenzent?
Aspekt merytoryczny
Dla osoby recenzującej
pracę promocyjną kluczowe znaczenie mają trzy jej elementy: wstęp, zakończenie
i część badawcza.
Z
reguły część teoretyczna pracy promocyjnej jest przez recenzentów jedynie
przeglądana. Celem jest sprawdzenie, czy uwzględniono i rozwinięto wszystkie
wymagane zagadnienia. Warto nadmienić, że analizując poprawność realizacji
części teoretycznej recenzent zwraca uwagę na jakość wykorzystanych źródeł.
Dobrze, żeby były to pozycje „świeże” (najlepiej po 2005 r.) i zróżnicowane:
druki zwarte (polskie i zagraniczne), druki normatywne (np. ustawy,
rozporządzenia), czasopisma i źródła internetowe (wskazane jest sformułowanie
„Netografia).
Uwaga
recenzenta koncentruje się na części badawczej i poprawności przeprowadzenia
badania/badań. Prezentacji uzyskanych danych dokonuje się na wykresach lub w
tabelach (najlepiej korelacyjnych, tj. uwzgledniających odpowiedzi np.
ankietowanych – o ile narzędziem badań jest kwestionariusz ankiety - zestawione ze względu na ich cechy
społeczno-demograficzne). Dużym błędem jest analizowanie i prezentowanie
odpowiedzi ankietowanych ogółem, a wykorzystanie wyłącznie danych metryczkowych
do scharakteryzowania badanej grupy. Przy takim podejściu można zadać sobie
pytanie o celowość i przydatność danych metryczkowych.
Na
jednej stronie warto zestawić maksymalnie dwa elementy graficzne (tabela i/lub
wykres). Pomiędzy tymi składowymi analizy umieszcza się tekst. Przy
czym analiza nie polega na umieszczeniu jednego, czy dwóch zdań nad, czy pod
wykresem i/lub tabelą. Wykresy/tabele należy opisać i wykazać co z tego zobrazowania
wynika i dlaczego tak jest. Argumentując dany wynik należy wyraźnie zaznaczyć,
że jest to jedynie przypuszczenie, domysł Studenta, nie twierdzenie ostateczne.
Użytecznymi sformułowaniami są: „Przyjmuje się, że…”, „Można założyć…”, „Dane
przedstawione w tabeli/ na wykresie nr…sugerują” itp.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Wpis jest ciekawy? Prosimy o kilka słów komentarza....