Realizacja

Realizacja
http://pisanie-prac24h.pl

Tytuł pracy dyplomowej, inżynierskiej, magisterskiej (1)


Wybór tematu pracy promocyjnej i rola strukturalizacji materiału


     Problematyka pracy promocyjnej musi być osadzona w kontekście specjalizacji/kierunku studiów. Tematyka pracy powinna odpowiadać zainteresowaniom badawczym promotora. Kwestią tą warto zainteresować się na pierwszym, czy drugim roku studiów. Pozwala to z jednej strony na zaoszczędzenie czasu, a z drugiej na zbudowanie pozytywnego wizerunku w oczach promotora (co wpływa na jakość późniejszej współpracy). Zdecydowanie lepiej jest postrzegany Student, który ustala konstrukcję spisu treści, czy przedkłada plan pracy promotorowi na drugim, czy trzecim roku. Postawą taką zaświadcza, że pracę promocyjną faktycznie realizuje w okresie całych studiów, a nie w ich fazie schyłkowej.

     Obecnie w środowisku akademickim ceni  się prace, które mają charakter teoretyczno-metodyczny. Zatem takie, które są jednocześnie wynikiem studiów literaturowych dokonanych przez Studenta (przegląd literatury tematu) i zawierają część badawczą. Część empiryczna to tzw. „własny wkład Studenta w pracę” – kluczowy filar pracy promocyjnej.
 
     Formułując tytuł pracy dyplomowej warto zadać sobie pytanie, czy będziemy mieli dostęp do obiektu badań, w którym docelowo chcielibyśmy przeprowadzić badania. Z tego też względu, warto tytuł pracy promocyjnej osadzić w kontekście własnego środowiska zawodowego.  Praca taka jest bardziej wiarygodna, ponadto wskazuje na jej charakter aplikacyjny (możliwość zastosowania wyników badań w praktyce gospodarczej).
 
     Tytuł pracy promocyjnej powinien odzwierciedlać jej ideę i celowość. Oznacza to, że ważny jest poziom uszczegółowienia tytułu pracy. Poniżej podano przykłady sformułowania tego samego tematu na kilka sposobów:

  1.  Logistyka dystrybucji w przedsiębiorstwie XYZ
  2. Optymalizacja procesów dystrybucji w przedsiębiorstwie XYZ
  3. Optymalizacja procesów dystrybucji w przedsiębiorstwie XYZ przy wykorzystaniu metody ABC"
  4. Optymalizacja organizacji transportu w systemie dystrybucji przedsiębiorstwa XYZ na przykładzie metody XYZ
     Warto podkreślić, że od dyplomanta promotor będzie wymagał realizacji tematu mniej skomplikowanego, aniżeli od magistranta i o tym należy pamiętać. Lepiej jednak przedłożyć promotorowi bardziej uszczegółowiony tytuł pracy promocyjnej, ponieważ wskazuje to, że Student wie o czym chce pisać i co chce zbadać, jakie elementy będą budowały strukturę pracy oraz jakie instrumentarium badawcze wykorzysta. Co więcej, w sytuacji, gdy promotor uzna tytuł pracy promocyjnej za zbyt szeroki, zaproponuje jego zawężenie. Tym samym, Student raczej nie doświadczy konieczności realizowania koncepcji pracy promocyjnej narzuconej odgórnie.

     Uszczegółowienie tematu pozwala także na bezproblemowe rozpisanie struktury pracy promocyjnej (planu, spisu treści) i umożliwia wyeliminowanie ryzyka zbędnych pytań zadawanych przez promotora Studentowi.

PRZYKŁADY STRUKTURALIZACJI TEMATU

     Formułując temat „Logistyka dystrybucji w przedsiębiorstwie XYZ” Student wie, że w spisie treści powinien znajdować się rozdział dotyczący logistyki dystrybucji, charakterystyka badanego podmiotu (przedsiębiorstwa XYZ) i połączenie obu tych kwestii, czyli funkcjonowanie logistyki dystrybucji w praktyce przedsiębiorstwa XYZ. Pierwszym pytaniem  jakie najprawdopodobniej zada promotor przy sformułowanym w ten sposób tytule pracy będzie: co chce Pan/Pani osiągnąć opisując system dystrybucji w danym podmiocie? Jeżeli Student wie, co chce osiągnąć – nie ma problemu. Gdy nie wie, ponownie musi zastanawiać się nad sposobem sformułowania tytułu pracy.  Mankamentem tak sformułowanego tytułu  jest bark wyraźnego zaznaczenia w nim problemu badawczego.

     Formułując temat „Optymalizacja procesów dystrybucji w przedsiębiorstwie XYZ" Student wie, że w spisie treści powinien znajdować się rozdział dotyczący logistyki dystrybucji, charakterystyka badanego podmiotu (przedsiębiorstwa XYZ) i połączenie obu tych kwestii, czyli funkcjonowanie logistyki dystrybucji w praktyce przedsiębiorstwa XYZ w aspekcie optymalizacji tego systemu. Promotor przy tak sformułowanym tytule pracy nie będzie pytał Studenta o to, co chce osiągnąć (wiedząc, ze chce system dystrybucji w podmiocie zoptymalizować), ale zada pytanie odnoszące się do tego jak chce tej optymalizacji dokonać. Przy wykorzystaniu jakich metod?
 
     Formułując temat „Optymalizacja procesów dystrybucji w przedsiębiorstwie XYZ przy wykorzystaniu metody ABC” Student wie, że w spisie treści powinien znajdować się rozdział dotyczący logistyki dystrybucji, charakterystyka badanego podmiotu (przedsiębiorstwa XYZ) i połączenie obu tych kwestii, czyli funkcjonowanie logistyki dystrybucji w praktyce przedsiębiorstwa XYZ w aspekcie optymalizacji tego systemu przy wykorzystaniu metody ABC. Przy tak sformułowanym temacie, zasugerowana  w tytule pracy promocyjnej metoda optymalizacji (w tym przypadku ABC), musi zostać omówiona już w części teoretycznej. Należy również nawiązać do niej w rozdziale charakteryzujący podmiot, tj. wskazać dlaczego do tej pory podmiot nie zwrócił uwagi na możliwość wdrożenia tej metody, ewentualnie jakie inne metody stosuje zamiast proponowanej i jakie korzyści (względnie zagrożenia) stworzy dla podmiotu implementacja tej metody.
     Formułując temat „Optymalizacja organizacji transportu w systemie dystrybucji przedsiębiorstwa XYZ na przykładzie metody X” Student wie, że w spisie treści powinien znajdować się rozdział dotyczący logistyki dystrybucji (z wyeksponowanym procesem transportowym), charakterystyka badanego podmiotu (przedsiębiorstwa XYZ) i połączenie obu tych kwestii, czyli funkcjonowanie logistyki dystrybucji (w tym przede wszystkim organizacji transportu) w praktyce przedsiębiorstwa XYZ w aspekcie optymalizacji tego systemu przy wykorzystaniu metody X. Przy tak sformułowanym temacie zasugerowana  w tytule pracy promocyjnej metoda optymalizacji systemu transportowego  (w tym przypadku X) musi zostać omówiona już w części teoretycznej. Należy również nawiązać do niej w rozdziale charakteryzującym podmiot, tj. wskazać dlaczego do tej pory organizacja nie zwróciła uwagi na możliwość wdrożenia tej metody, ewentualnie jakie inne metody stosuje zamiast proponowanej i jakie korzyści (i/lub zagrożenia) stworzy dla podmiotu implementacja tej metody. Należy również scharakteryzować obecne rozwiązania transportowe stosowane w badanym podmiocie (przed ich optymalizacją).
Propozycja tak sformułowanego tematu niesie wiele korzyści: ułatwia Studentowi strukturalizację rozdziałów, zaświadcza o wysokiej specjalizacji studenta i chęci zdiagnozowania, omówienia i usprawnienia konkretnych problemów w danym podmiocie.

     Korzyścią z uszczegółowienia tematu jest również to, że jeden z ostatnich poziomów uszczegółowienia tematu, można wykorzystać do sformułowania celu pracy. Odwołując się do omówionego przykładu: tytułem pracy promocyjnej może być „Optymalizacja procesów dystrybucji w przedsiębiorstwie XYZ”, a jej celem „Optymalizacja procesów dystrybucji w przedsiębiorstwie XYZ przy wykorzystaniu metody ABC”.

            Każda praca promocyjna ma strukturę leja – „od ogółu do szczegółu” i przeważnie składa się z 3 rozdziałów. Rozdział pierwszy to z reguły część teoretyczna, wprowadzająca w problematykę tematu. Omawia kontekst części zasadniczej pracy. Rozdział drugi najczęściej dotyczy założeń metodycznych (funkcjonuje również określenie metodologicznych) badań własnych (cel i przedmiot badań, problemy i hipotezy badawcze, instrumentarium badawcze; kontekst, zasięg i ograniczenia badań). Rozdział ostatni prezentuje rezultaty badań własnych.
 


1 komentarz:

Wpis jest ciekawy? Prosimy o kilka słów komentarza....